Κάντο Χενεράλ

Ήμουν προσκεκλημένος από τον Αλιέντε για μεσημεριανό γεύμα. Μου λέει ότι «εκείνο που προσπαθώ τώρα είναι να πείσω κυρίως τον στρατό ότι είμαστε κι εμείς πατριώτες. Αγαπούμε κι εμείς τη Χιλή. Κι έχω αρχίσει να επηρεάζω σιγά σιγά ορισμένους στρατηγούς. Αλλά ο πιο έμπιστος στρατηγός είναι ο στρατηγός Πινοσέτ…».

ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ


Vienen Los Pajaros από το Κάντο Χενεράλ
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης
Ποίηση: Πάμπλο Νερούντα
Ερμηνεία: Μαρία Φαραντούρη
από το http://www.youtube.com/watch?v=Fc-yh_ZzJok

Ο Νερούντα μου λέει «δε θα μπορέσω να έρθω στη συναυλία σας γιατί με πήρε ο Αλιέντε και μου είπε ότι έχει κάποιες φασαρίες –το 73 αυτό- και με θέλει να είμαι κοντά του.

Από το Σαντιάγκο παίρνω ένα τηλεγράφημα από τον Νερούντα που έλεγε: «Θα ήθελε ο κ. Θεοδωράκης να είμαι κι εγώ στις συναυλίες του και να απαγγέλλω τα ποιήματα;» Κι εγώ ενθουσιασμένος του λέω βεβαίως, να είστε εκεί.

Όταν πήγαμε στην Αργεντινή, το 73, το κοινό περίμενε, κάναμε αρκετές συναυλίες σε ένα στάδιο 12.000 θέσεων, ο κόσμος ήταν πολιτικοποιημένος, φωνάζανε, κάναν, δείχναν, θέλανε τον Νερούντα. Του τηλεφωνώ μετά, λέω ο κόσμος σάς ήθελε να είστε εκεί μαζί μας. Μου λέει, με συγχωρείτε αλλά τα αρθριτικά μου δεν μου επιτρέπουν να είμαι αλλά θα ‘ρθείτε την άλλη εβδομάδα στη Χιλή και θα είμαι στο Σαντιάγκο για να απαγγείλω.

Την επομένη με παίρνει ο κ. Τράγιες ο οποίος ήτανε προσωπικός γραμματέας του Αλιέντε. Λέει «μην έρθετε στη Χιλή γιατί έχουμε κάτι προβληματάκια… Πού θα πάτε μετά;» Του λέω «θα πάμε Βενεζουέλα και μετά Μεξικό». Λέει «πηγαίνετε Βενεζουέλα και μετά γυρίστε πίσω». Πάμε στη Βενεζουέλα… Πραξικόπημα (στη Χιλή). Και στο θέατρο που θα πηγαίναμε και θα απάγγελνε ο Νερούντα κόψανε¹ τα χέρια του Χάρα –έπαιζε κιθάρα- και τον εκτέλεσαν. Ο Νερούντα έπεσε σε απελπισία και όταν φτάσαμε στο Μεξικό μάθαμε τον θάνατό του.

ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ
από τη συνέντευξη τύπου για τη συναυλία στο Ηρώδειο του Κάντο Χενεράλ (17/7/2012)

¹Ο Βίκτορ Χάρα ήταν Χιλιανός τραγουδιστής, τον οποίον εκτέλεσαν οι βασανιστές του Πινοσέτ, αφού πρώτα του έσπασαν τα χέρια.

 

Σχολιάστε

