κάτι τόσο ευγενικό

Ο άνθρωπος που μίλησε πρώτος για τη μεγάλη αξία του ρεμπέτικου τραγουδιού, σε μια εποχή που ο πνευματικός κόσμος της Ελλάδας το απαξίωνε, ήταν ο Μάνος Χατζιδάκις με την ιστορική διάλεξη που έδωσε στο Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν, στις 31 Ιανουαρίου του 1949. Εκεί ο Χατζιδάκις μίλησε με θερμά λόγια για το ρεμπέτικο τραγούδι, εγκωμίασε την ομοιογένεια που υπάρχει στον ρυθμό, τη μουσική και τους στίχους του, τόνισε την αυθεντική αλήθεια που εκφράζει καθώς και τη στενή του σχέση με τη βυζαντινή και τη δημοτική μας παράδοση ενώ δε δίστασε να το παρομοιάσει, ως προς την τελειότητα και τη μορφολογία του, με την αρχαία ελληνική τραγωδία.

Στο τέλος της διάλεξης εμφανίστηκε η ορχήστρα του Μάρκου Βαμβακάρη, η οποία, με τραγουδίστρια τη Σωτηρία Μπέλλου, έπαιξε διάφορα κλασικά ρεμπέτικα.

Παρά τις αρνητικές –στους συντηρητικούς κύκλους- αντιδράσεις που προκάλεσε αυτή η διάλεξη, ο Χατζιδάκις, δυο χρόνια αργότερα, επιχείρησε κάτι ακόμα τολμηρότερο. Διασκεύασε ο ίδιος 6 ρεμπέτικα τραγούδια για πιάνο σε μια δημιουργία που ονόμασε «6 Λαϊκές Ζωγραφιές».

Όταν κάποιοι τον κατηγόρησαν ότι επιχειρεί να εξευγενίσει τα ρεμπέτικα ο Χατζιδάκις απάντησε πως δε γίνεται να εξευγενίσει κάτι τόσο ευγενικό όπως το ρεμπέτικο τραγούδι.

12 χρόνια αργότερα ο Χατζιδάκις έκανε και δεύτερη διασκευή ρεμπέτικων, αυτή τη φορά για ορχήστρα, ετοιμάζοντας το έργο «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη». Η σχέση του Χατζιδάκι με τα ρεμπέτικα δε σταμάτησε εκεί. Ακολούθησαν τα «Πέριξ» (1972) και ο «Σκληρός Απρίλης του 45» (1974).

ΠΗΓΕΣ

Πάνος Σαββόπουλος
από την εκπομπή της ΕΤ3 «ΡΕΜΠΕΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ»

Χριστίνα Μιχαήλ: Η χρήση της πολιτισμικής και μουσικής συνέχειας στη διάλεξη του Μ. Χατζιδάκι για το ρεμπέτικο


Επιμονή (Φραγκοσυριανή του Μ. Βαμβακάρη)
Διασκευή του Μ. Χατζιδάκι
Ο Χατζιδάκις άλλαξε τον τίτλο της Φραγκοσυριανής και την ονόμασε «Επιμονή» γιατί του έκανε μεγάλη εντύπωση το ότι ο Βαμβακάρης χρησιμοποίησε μία νότα για 11 συνεχόμενες συλλαβές (Θα ρθω να σε α ντα μώ σω κά τω στην α…)

Το 1974 ο Χατζιδάκις στον «Σκληρό Απρίλη του 45» διασκεύασε μεταξύ άλλων και τη Νυχτερίδα του Μπαγιαντέρα. Το αποτέλεσμα ήταν μαγευτικό αλλά εμείς θα ακούσουμε την αυθεντική Νυχτερίδα.

Μπαγιαντέρας: Νυχτερίδα (1939)
Τραγουδάει ο Στράτος Παγιουμτζής

Το τραγούδι ανάρτησε ο Afthentikos42

Μέσα στης ζωής τα μονοπάτια

μπρος στ’ αρχοντικά σου σκαλοπάτια

τριγυρίζω σαν τη νυχτερίδα

λίγη για να βρω χαρά κι ελπίδα.

Βλέπεις πως για σένα ξενυχτάω

σαν σε χάσω λίγο δε βαστάω

στο ζητώ τη συντροφιά σου

άλληνε δε βάζω εγώ μπροστά σου.

Μη μου κάνεις σκέρτσα που τα ξέρω

και μη θες για σε να υποφέρω

έλα πια και δωσ’ μου χάδια

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: