ν’ ακούσεις τον Τσιτσάνη

Την άνοιξη του 1941 ο Τσιτσάνης εγκαταστάθηκε με τη γυναίκα του στη Θεσσαλονίκη. Αμέσως άρχισε να δουλεύει σε διάφορα μαγαζιά όπως στα «Κούτσουρα» του Δαλαμάγκα. Το φθινόπωρο του 42 άνοιξε δικό του μαγαζί, το «Ουζερί Τσιτσάνης», στην οδό Παύλου Μελά 22. Επειδή το μαγαζί ήταν μικρό, κατά καιρούς δούλευε και σε άλλα μαγαζιά.


Βασίλης Τσιτσάνης: Μόρτισσα (η ηχογράφηση έγινε το 1947 αλλά η σύνθεση κατά τη διάρκεια της Κατοχής)
Τραγουδάει ο Μάρκος Βαμβακάρης

Ο Τσιτσάνης έμεινε στη Θεσσαλονίκη όλο τον καιρό της Κατοχής. Η εποχή ήταν δύσκολη. Στα νυχτερινά κέντρα σύχναζαν μαυραγορίτες και συνεργάτες των Γερμανών, όμως ο Τσιτσάνης είχε φίλο και προστάτη του, τον Νίκο Μουσχουντή, που ήταν διευθυντής στην Ασφάλεια Θεσσαλονίκης.Στη Θεσσαλονίκη ο Τσιτσάνης συνέθεσε περίπου 30 τραγούδια τα οποία ηχογράφησε από το 1946 και μετά όταν άνοιξε και πάλι το εργοστάσιο παραγωγής δίσκων. Τα 30 αυτά τραγούδια έχουν μια σπάνια ομορφιά και φρεσκάδα και θεωρούνται από τα κορυφαία της καριέρας του.


Βασίλης Τσιτσάνης: Ντερμπεντέρισσα (η ηχογράφηση έγινε το 1947 αλλά η σύνθεση κατά τη διάρκεια της Κατοχής)
Τραγουδάνε ο Μάρκος Βαμβακάρης και η Στέλλα Χασκίλ

Μετά τον πόλεμο ο Τσιτσάνης (από το 1946 ως το 55) συνέθεσε και ηχογράφησε περίπου 220 τραγούδια, στην πλειοψηφία τους με ερωτικούς στίχους, πολυφωνικές ερμηνείες και πολυπληθείς ορχήστρες. Είναι η εποχή που ο Τσιτσάνης μεσουρανεί στο ελληνικό τραγούδι.
.

Βασίλης Τσιτσάνης: Το πρωί με τη δροσούλα (1947) – (τραγούδι του 1944)
Τραγουδάει ο Στράτος Παγιουμτζής

Από τα μέσα της δεκαετίας του 50 ο Τσιτσάνης καλείται να αντιμετωπίσει έναν απροσδόκητο εχθρό. Τη μαζική εισβολή ινδικών μελωδιών και ρυθμών που αρχίζουν να επηρεάζουν αρνητικά το ελληνικό τραγούδι. Αρκετοί συνθέτες με την παρότρυνση δισκογραφικών εταιρειών, διασκευάζουν ή ενορχηστρώνουν αυτούσια ινδικά τραγούδια, αλλάζοντας τους στίχους σε ελληνικούς. Για το θέμα αυτό διηγείται ο ίδιος ο Τσιτσάνης:

Η ινδοκρατία άρχισε να κυριαρχεί στον χώρο του λαϊκού τραγουδιού από τα πρώτα κιόλας χρόνια της δεκαετίας του ’50. Πρώτα με αραβικά κι αργότερα με ατόφιες ινδικές μουσικές. Οι ανεύθυνοι αυτοί, δήθεν συνθέτες, χωρίς ίχνος ντροπής, έπαιρναν μουσικές από ινδικούς δίσκους και αφού άλλαζαν τα λόγια με ελληνικά τα παρουσίαζαν στο κοινό σαν γνήσια ελληνικά τραγούδια και φυσικά δημιουργήματά τους.

Ένας απ’ αυτούς γύριζε με το μαγνητόφωνο τότε τους κινηματογράφους που έπαιζαν ινδικά έργα και μαγνητοφωνούσε τις μελωδίες που υπήρχαν στην ταινία. Μετά έβαζε στίχους, έκανε δίσκους και δημιουργούσε επιτυχίες. Και όταν λέω επιτυχίες μεταφράζονται αυτές σε 100.000 δίσκους το λιγότερο. Κάθε δίσκος ήταν γι’ αυτούς και ένα διαμέρισμα.

Και να φανταστείς ότι εγώ κοιμόμουνα τόσα χρόνια. Δεν ήξερα τίποτα και πάντα ρώταγα τον εαυτό μου, από ένστικτο, πώς γίνεται και κάνουν τόσες επιτυχίες. Και καθόμουνα και έβγαζα τα μάτια μου στο υπόγειο της οδού Αχαρνών που ήταν το σπίτι μου για να κάνω ένα τραγούδι.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ
από το βιβλίο του Κ. Χατζηδουλή
«ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ, Η ΖΩΗ ΜΟΥ, ΤΟ ΕΡΓΟ ΜΟΥ»
Εκδόσεις ΝΕΦΕΛΗ

Ένα Σχόλιο to “ν’ ακούσεις τον Τσιτσάνη”

  1. atheofobos Says:

    Αυτοί που αναφέρει ο Τσιτσάνης, που είναι ίσως ο μοναδικός που αντέδρασε στο κλέψιμο, είναι κυρίως ο Απόστολος Καλδάρας, ο Στέλιος Καζαντζίδης, ο Βαγγέλης Περπινιάδης και ο Μπάμπης Μπακάλης.
    Στο βιβλίο «Ινδοπρεπών αποκάλυψη» του Μανουήλ Τασούλα και της Ελένης Αμπατζή βλέπουμε πως έγιναν μερικές μεγάλες επιτυχίες όπως:
    «Μαντουμπάλα», «Αυτή η νύχτα μένει», «Όσο αξίζεις εσύ» «Mην περιμένεις πια»

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: