Αντίπατρος IV

Μετά τη δολοφονία του Περδίκκα και την καταδίκη του Ευμένη σε θάνατο, αποφασίστηκε να γίνει συνέλευση των Μακεδόνων στον Τριπαράδεισο (άγνωστη η ακριβής τοποθεσία του) της Άνω Συρίας.

Έφτασε και ο Αντίπατρος στον Τριπαράδεισο αλλά εκεί συνέβη κάτι που δεν το περίμενε. Βρέθηκε ξαφνικά κατηγορούμενος από τους Μακεδόνες βετεράνους οι οποίοι ζητούσαν τα χρήματα που τους είχε υποσχεθεί ο Αλέξανδρος. Ο Αντίπατρος δεν είχε χρήματα να τους δώσει. Το ταμείο το είχαν οι αργυράσπιδες. Τους υποσχέθηκε να τους πληρώσει μόλις θα έπαιρνε στην κατοχή του τον βασιλικό θησαυρό. Οι στρατιώτες όμως επέμεναν, μερικοί μάλιστα άρχισαν να αγανακτούν. Εμφανίστηκε στη συνέλευση και η Ευρυδίκη, η βασίλισσα σύζυγος του Φίλιππου Αριδαίου, που άρχισε κι αυτή να κατηγορεί τον Αντίπατρο πως δεν φρόντισε για τον θησαυρό του Περδίκκα αφήνοντας τους Μακεδόνες στρατιώτες χωρίς τα χρήματα για τα οποία είχαν μοχθήσει δίνοντας το αίμα τους. Οι στρατιώτες όλο και αγρίευαν. Μερικοί ετοιμάστηκαν να τον λιθοβολήσουν. Ο Αντίπατρος σώθηκε μόνο χάρη στον Αντίγονο και τον Σέλευκο που τον υποστήριξαν με κίνδυνο της ζωής τους. Κι όχι μόνο σώθηκε ο Αντίπατρος μα την επόμενη μέρα ανακηρύχθηκε από τη συνέλευση των Μακεδόνων επιμελητής αυτοκράτωρ της επικράτειας.

Ακολούθησε ο νέος διαχωρισμός των σατραπειών. Έξω βέβαια από τη συμφωνία έμειναν οι οπαδοί του Περδίκκα, δηλαδή ο Ευμένης, ο Αλκέτας (αδελφός του Περδίκκα), ο Άτταλος και ο Δόκιμος. Όλοι αυτοί διέθεταν υπολογίσιμες δυνάμεις αλλά δυστυχώς για αυτούς παρέμεναν διαιρεμένοι.

Αποφασίστηκε επίσης ο Αντίπατρος να πάρει υπό την προστασία του τη βασιλική οικογένεια και να τη μεταφέρει στη Μακεδονία. Ποια ήταν όμως η βασιλική οικογένεια; Εδώ υπήρχε ένα μπέρδεμα. Υπήρχε πρώτα ο Φίλιππος Αρριδαίος και η γυναίκα του, η Ευρυδίκη, αυτούς θα έπαιρνε μαζί του ο Αντίπατρος, αλλά θα έπαιρνε και την Ρωξάνη, με το δυόμισι χρονών παιδί της, τον Αλέξανδρο Δ΄, που είχε ήδη στεφθεί συμβασιλέας. Και τέλος στην Ήπειρο -εξόριστη λόγω του Αντίπατρου- βρισκόταν η Ολυμπιάδα, ο τρίτος και ίσως ισχυρότερος πόλος της βασιλικής εξουσίας, φιλικά προσκείμενη στον Ευμένη.

Όπως είπαμε η απόφαση του Τριπαράδεισου ήταν να πάρει ο Αντίπατρος υπό την προστασία του τη βασιλική οικογένεια. Αυτή η απόφαση ήταν μια σημαντική εξέλιξη. Οι βασιλιάδες από εδώ και πέρα δεν αντιπροσωπεύονταν αλλά προστατεύονταν. Πρώτη φορά άρχισε να γίνεται λόγος για «δορυκτητικό δικαίωμα» του εκάστοτε ισχυρού απέναντι στο κληρονομικό δικαίωμα που μέχρι τότε γινόταν πάντα σεβαστό.

Η παράταξη του Περδίκκα κάθε άλλο παρά είχε διαλυθεί. Σε πολλά μέρη είχε ακόμα υπεροχή και έδειχνε έτοιμη να αντισταθεί σκληρά. Ο Ευμένης ήταν ακόμη ζωντανός, ο αδελφός του Περδίκκα, ο Αλκέτας βρισκόταν στην ορεινή Πισιδία με σημαντικές δυνάμεις. Ο Άτταλος ήταν στην Τύρο με 10.000 πεζούς, 800 ιππείς και αξιόλογο στόλο. Όμως ήταν διαιρεμένοι. Ο Ευμένης τους είχε στείλει μήνυμα να εμποδίσουν μαζί την επιστροφή του Αντίπατρου στη Μακεδονία και οι δύο όμως αρνήθηκαν. Και οι δύο ήθελαν τα πρωτεία. Ο Αλκέτας γιατί ήταν αδελφός του Περδίκκα, ο Άτταλος γιατί ήταν γαμπρός του. Ο Ευμένης απογοητεύτηκε από την απάντησή τους και κατάλαβε πως η παράταξή τους είναι χαμένη, ωστόσο αποφάσισε να πολεμήσει μέχρι τέλους. Έστω και μόνος.

ΠΗΓΕΣ

J.G.DROYSEN: ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΙΑΔΟΧΩΝ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
σε μετάφραση και σχόλια: Ρ., Η. και Σ. Αποστολίδη

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ

ΝΙΚΟΛΑΣ ΧΑΜΟΝΤ: ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ Η ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Εκδόσεις ΠΑΠΑΔΗΜΑ, Μετάφραση: Φ. Κ. Βώρος

ΝΙΚΟΛΑΣ ΧΑΜΟΝΤ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Εκδόσεις ΜΑΛΛΙΑΡΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑ

ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ: ΑΝΤΙΠΑΤΡΟΣ

11_macedoniaΣτατήρας Αιγών (500-480 π.Χ.)

Οι θεσμοί του κράτους της Μακεδονίας είχαν μια κάποια αντοχή. Η βασιλική οικογένεια, με ξενική προέλευση και θεία καταγωγή, ήταν μοναδική. Δεν είχε αντίπαλο ανάμεσα στις οικογένειες ευγενών της Μακεδονίας. Κατά συνέπεια οι μόνοι διεκδικητές του θρόνου ήταν μέλη της βασιλικής οικογένειας. Οι ίδιοι οι Μακεδόνες, μέσα από τους αιώνες, είχαν αναπτύξει έναν έμφυτο σεβασμό προς τους βασιλείς του οίκου των Τημενιδών. Μόλις ένα μέλος της οικογένειας γινόταν βασιλιάς, επέλεγε τους δικούς του σωματοφύλακες και εταίρους, δεχόταν όρκο αφοσίωσης από κάθε στρατιώτη, διενεργούσε στρατολόγηση των βασιλικών δυνάμεων, έλεγχε όλες τις προαγωγές και τις ανταμοιβές και τηρούσε αυστηρή πειθαρχία. Με δεδομένο ότι κυβερνούσε όχι με τη βία αλλά με την πειθώ, ήταν έτοιμος να ασκήσει τις σχεδόν απεριόριστες δυνάμεις πρωτοβουλίας και και καθοδήγησης, τις απαραίτητες σε ένα βασίλειο τόσο εκτεθειμένο σε αιφνιδιαστικές επιθέσεις από στεριά και θάλασσα. Ήταν επικεφαλής σε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής, ρύθμιζε τους γάμους των μελών της βασιλικής οικογένειας, όριζε τους δικούς του αντιπροσώπους και επέλεγε τους δικούς του προξένους στο εξωτερικό. Ήταν ο πλουσιότερος άνθρωπος του ελληνικού κόσμου. Ήταν σε θέση να χρησιμοποιεί τον πλούτο του κατά τις επιθυμίες του.
Ν. ΧΑΜΟΝΤ «ΦΙΛΙΠΠΟΣ Ο ΜΑΚΕΔΩΝ»
Εκδόσεις ΜΑΛΛΙΑΡΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑ

-2-638

Η επέκταση του κράτους της Μακεδονίας στα χρόνια του Φιλίππου.
Με ανοιχτό γκρι χρώμα η αρχική έκταση του κράτους. Με σκούρο γκρι οι κατακτήσεις του Φιλίππου μέχρι το 346 π.Χ. Με ροζ χρώμα οι περιοχές μακεδονικού ελέγχου το 336 π.Χ.

Μια από τις διαφορές ανάμεσα σε μια πόλη του μακεδονικού βασιλείου και σε μια ελληνική πόλη κράτος ήταν ότι οι κάτοικοι της πρώτης, μην έχοντας λόγο για ζητήματα εξωτερικής πολιτικής δε χωρίζονταν, όταν ήταν να πάρουν δύσκολες αποφάσεις, ενώ οι πολίτες της δεύτερης ήταν συχνά τόσο χωρισμένοι σε εξωτερικά ζητήματα, ώστε περιέπιπταν σε εμφύλιες διαμάχες.
Μια άλλη διαφορά ήταν ότι οι άνδρες της μακεδονικής πόλης ήταν όλοι ελεύθεροι και δούλευαν μόνοι τους τη γη, ενώ οι πολίτες των πόλεων κρατών περιλάμβαναν μεγάλο αριθμό δούλων και οι περισσότεροι πολίτες ήταν εισοδηματίες, έμποροι και τεχνίτες. Το άνοιγμα της ψαλίδας ανάμεσα στον πιο πλούσιο και στον πιο φτωχό πολίτη μιας μακεδονικής πόλης ήταν πολύ πιο περιορισμένο από ό,τι σε μια πόλη κράτος. Έτσι, από πολλές απόψεις, μια πόλη της Μακεδονίας είχε μεγαλύτερη εσωτερική συνοχή και σθένος από μια μέση πόλη κράτος του 4ου αιώνα.
Ν. ΧΑΜΟΝΤ: «ΦΙΛΙΠΠΟΣ Ο ΜΑΚΕΔΩΝ»
Εκδόσεις ΜΑΛΛΙΑΡΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: