Μιχαήλ Δαμασκηνός: «Αλληγορία Θείας Μετάληψης»
από το http://www.byzantinemuseum.gr/el/collections/icons/?bxm=2221
Ο Μιχαήλ Δαμασκηνός θεωρείται ο σημαντικότερος ζωγράφος εικόνων της κρητικής σχολής. Γεννήθηκε μεταξύ 1530 και 1535 στον Χάνδακα, ενώ δούλεψε επίσης στη Βενετία (1574-1582) και στην Κέρκυρα (1582-1584) γεγονός που δείχνει πόσο περιζήτητος ήταν στην εποχή του.
Μιχαήλ Δαμασκηνός: «Η Αποτομή της Αγίας Παρασκευής»
από το http://home.yebo.co.za/~xenitis/Cretan3gr.htm
Από τα πολυάριθμα έργα του Μιχαήλ Δασμασκηνού σώζονται σήμερα περίπου 100. Άλλα είναι ζωγραφισμένα σύμφωνα με τη βυζαντινή παράδοση και άλλα σύμφωνα με τη λατινική τεχνοτροπία κάτι που δείχνει πως ο Δαμασκηνός -όπως και οι δάσκαλοί του της κρητικής σχολής- ήξερε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των εκάστοτε πελατών του που ήταν είτε ορθόδοξοι είτε καθολικοί.
Μιχαήλ Δαμασκηνός: «Θεία Λειτουργία»
από το http://paletaart.wordpress.com
Ο Μιχαήλ Δαμασκηνός αποτέλεσε πρότυπο για τους μεταγενέστερους ζωγράφους καθώς κατόρθωσε να μπολιάσει τη βυζαντινή ορθόδοξη πολιτιστική παράδοση της Κρήτης με αναγεννησιακές επιδράσεις του κυρίαρχου βενετικού στοιχείου.
Μιχαήλ Δαμασκηνός
από το http://greekfinearts.blogspot.gr/2012/03/03.html
Μιχαήλ Δαμασκηνός «Η Προσκύνηση των Μάγων»
από το http://peritexnisologos.blogspot.gr/2012/12/1530-1540-1592.html
Στην Προσκύνηση των Μάγων φαίνεται περισσότερο από κάθε άλλο έργο η επίδραση της αναγεννησιακής τέχνης στη ζωγραφική του Μιχαήλ Δαμασκηνού. Υπάρχει όμως και κάτι άλλο ενδιαφέρον στον παραπάνω πίνακα. Προσέξτε πώς η Παναγία και το Βρέφος βρίσκονται στην άκρη αριστερά αφήνοντας τον κεντρικό χώρο στους μάγους, τους λογχοφόρους, τους ιπποκόμους και τα άλογα. Την προσοχή μας σίγουρα κερδίζει ο μάγος με το στέμμα, που ακολουθώντας την αναγεννησιακή συνήθεια κοιτάζει τον θεατή. Σύμφωνα με μια θεωρία ο εστεμμένος μάγος ίσως είναι ο ίδιος ο ζωγράφος.
Μιχαήλ Δαμασκηνός: «Άγιοι Σέργιος και Βάκχος»
από το http://tbzergastiri-posts.blogspot.gr/2009/10/1571_01.html
Μιχαήλ Δαμασκηνός: ‘Παναγία Οδηγήτρια»
από το http://eib.xanthi.ilsp.gr/gr/icons.asp?cursort=iconPainter&selectFieldValue=&vpage=4
Μιχαήλ Δαμασκηνός: «Ο Χριστός Παντοκράτωρ»
από το http://www.byzantinemuseum.gr/el/collections/Loverdos_collection/?bxm=13167
Μιχαήλ Δαμασκηνός: «Η Ρίζα του Ιεσσαί»
από το http://www.uncutmountainsupply.com/icons/of-the-theotokos/root-of-jesse-16th-c-michael-damaskinos-12i03/
Μιχαήλ Δαμασκηνός: «Ιωάννης ο Βαπτιστής»
από το http://www.varvar.ru/en/ikona/greek/greek-icons5.html
Μιχαήλ Δαμασκηνός: «Η Αποτομή της Κεφαλής του Ιωάννου»
από το http://greekfinearts.blogspot.gr/2012/03/03.html
Μιχαήλ Δαμασκηνός: «Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος»
από το http://greekfinearts.blogspot.gr/2012/03/03.html
Πρόκειται για την τελευταία γνωστή εικόνα του Μ. Δαμασκηνού. Εδώ ο ζωγράφος δείχνει πως επιστρέφει στις παραδοσιακές τεχνικές μεθόδους και αισθητικές αντιλήψεις.
πηγές:
ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΔΟΜΗ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ
Μ. ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ: ΕΛΛΗΝΟΜΟΥΣΕΙΟΝ (Έκδοση της εφημερίδας Ελεύθερος Τύπος)
ΕΠΤΑ ΗΜΕΡΕΣ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: Αφιέρωμα στην Κρητική Σχολή Ζωγραφικής
01/05/2013 στο 9:28 μμ |
Πολυσύνθετες και πολυπρόσωπες οι εικόνες τού Δαμασκηνού!
Άραγε στην τρίτη εικόνα «Θεία Λειτουργία», εικονίζεται και ο Θεός μαζί με τον Χριστό και το Άγιο Πνεύμα; Αν ναι, νομίζω πως δεν έχω ξαναδεί τον Θεό σε εικόνα.
02/05/2013 στο 8:07 πμ |
Δεν ξέρω αν το θέμα το καθιέρωσε πρώτος ο Δαμασκηνός πάντως υπάρχουν στην κρητική σχολή και άλλες ανάλογες εικόνες όπως αυτή: